O nadání...
22:24:00
Druhým problémem, který mě trápí, je to, že pokud
už se naše společnost dohodne na aktivní péči o nadané,
preferuje zaměření přírodovědecká, lékařská a technická
a mimochodem právě v takových se spolupráce Univerzity Palackého s Národním institutem pro další vzdělávání,
který je jednou z organizací, která se nadaným věnuje,
již realizuje. Možná takovému rozhodnutí společnosti rozumím, ale nelíbí se mi. Nadaný středoškolák zajímající
se o historii nebo sociologii má přece stejné právo na svůj
rozvoj jako student zajímající se o fyziku, biologii nebo
oblast IT. Ostatně – o důležitosti humanitních věd pro
společnost snad již mluvit ani netřeba.
Zprávou jednoznačně dobrou a vlastně i příjemným překvapením pro mě tedy bylo to, že se nalezla vůle (a peníze) uskutečnit alespoň jednodenní exkurzi
nadaných z projektu TALNET na katedře historie UP.
Studenti, kteří se v projektu pohybují, jsou podle mého
názoru dostatečně bystří na to, aby pochopili, že kvalitní
historie se nedělá v našich podmínkách pouze v Praze, ale
také v Olomouci a je mým přáním, aby se někteří z nich
rozhodli právě v Olomouci studovat. Jejich cesta, kdo ví,
možná povede dále na Oxford či Yale, odkud se však jistě
někteří z nich budou chtít nakonec do moravské metropole
vrátit.
Jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Jsem přesvědčen,
že ty, kterým na rozvíjení mladých talentů záleží, čeká
ještě mnoho práce a hlavně (kontinuální) spolupráce! Na
exkurzi „Talneťáků“ se těším už jen proto, že by mohlo jít
právě o počátek takové spolupráce.
Pavel Rušar
(metodik vzdělávání)
Národní institut pro další vzdělávání
PS. Kdokoliv by se chtěl nějakým způsobem do aktivit
souvisejících s exkurzí či obecně aktivitami týkající se
nadaných dětí zapojit, nechť prosím kontaktuje redakci časopisu.
0 komentářů