Opera, poprvé a rozhodně ne naposled

19:08:00

     Barokní hudba, Georg Friedrich Händel, velkolepá scéna, nápadité kostýmy, vůně, láska, barock `n` roll, drama, napětí, smích, Theater Münster = ARIODANTE.  Ani výčet těchto slov, dostatečně nevyjádří pocity a zážitek, jakého se mi dostalo při sobotní návštěvě divadla.

     Druhým domovem je mi už devátým měsícem německý Münster. Jako studenti místní Univerzity máme mnohé výhody, mezi něž patří možnost levně nebo dokonce zadarmo navštěvovat mnoho kulturních akcí. V sobotu jsem už po páté, zamířila do místního divadla.  
zdroj: http://www.theater-muenster.com/
     Opera mi nějak pořád unikala, a proto, když jsem uviděla v programu, že divadlo uvede v březnu premiéru opery G. Händela- Ariodante, nemohla jsem nejít. Vážná hudba je mi velmi blízká, uklidňuje mě a dodává energii, o to víc jsem se těšila na operu Ariodante. Libreto od Antonia Salvis Ginevra s velkolepou barokní hudbou mého nejoblíbenějšího skladatele nezklamala. Nebudu se zabývat popisem děje. Jen ve stručnosti, jedná se o příběh skotské princezny Ginevry, která miluje rytíře Ariodanta, jehož si má vzít za muže. Do děje vstupuje lstivý Polinesso, který touží po trůnu, princezně a moci.  Za pomoci intrik a důvěry princezniny služebné, sestrojí fingovaný důkaz o princeznině nevěře, právě s ním. Ariodante je zdrcen a pokouší se o sebevraždu. Otec král trestá dle práv svou dceru a nechá ji vsadit do vězení. Vše se později vysvětlí a král své dceři odpouští. Zlo je potrestáno, Polinesso zabit. Zprvu dokonalá představa lásky, je pošpiněna. Hrdinové vystřízlivěli, dospěli.  Závěr je sice „happy end“, ale tak nějak racionální.  Na celé opeře mě upoutalo nejvíce zpracování. Na představeních, co jsem tady dříve viděla, bylo jasné, že se divadlo nebojí experimentovat, modernizovat scénu, přidávat spojovací prvky se současností, zkrátka být originální, to je asi to pravé slovo.
     A tak i tady Ariodante hraje golf, královskou svatbu ohlašují titulky v novinách The Herald a The Times. Polinesso má bazuku a samopaly, navíc je obklopen bandou šesti gangster-slečen. Naprosto nejvíc mě rozesmála scéna barock `n` roll, kdy se na královském bále tančí na hudbu Händela právě rock and roll. Na plátnech, která dotváří scénu, jsou promítáni létající lokajové s růžovými balonky. Celá scéna tvoří jeden celek s jednotlivými plátny, které promítají obrazy a dotváří tak celiství dojem.
Na konci představení vběhli malí lokajové do horních pater divadla a začali rozprašovat vůni. Spojení sluchu a zraku, bych od divadla čekala, ale přidat k tomu další smysl v podobě čichu, to mě mile překvapilo. Atmosféra byla nepřekonatelná. Obdiv a nadšení diváků dovršil patnáctiminutový „standing ovation“.

zdroj: http://www.theater-muenster.com/

     Moderní technika dodala divadlu další rozměr, zase se dá posunout někam dál. A divadlo by nemělo zaspat dobu, proto jsem pro moderní představení, která s úctou přijmou původní hru, ale přetvoří si ji podle vlastního gusta. Od „nejprofláknutější“ klasické hry Romea a Julie každý už dopředu očekává verše, balkonovou scénu, dobové kostýmy atd. Opravdu ale chtějí lidé chodit do divadla, když už předem vědí, co je přesně čeká? Na jednotlivých divadlech mě baví ta jejich osobitost, chuť a odvaha, jak divákovi naservíruji známé představení, ale po svém. Každé divadlo by mělo mít svůj nezaměnitelný rukopis a je pak na každém z nás, najít si ten pro nás nejbližší. V Čechách mám v podobě královéhradeckého Klicperova a pražského Dejvického divadla své dva koně, v Münsteru jsem našla třetího.


Nikola Nosková

You Might Also Like

0 komentářů